Európa trónjára ülne a kínai autógyártó óriás
A Szeged mellett épülő BYD-gyár lesz a kínai gigász legfontosabb helyőrsége abban a küzdelemben, amelynek a végkimenetele eldönti, ki lesz Európában a legnagyobb gyártó.
Peking 2035-re jósolta, hogy piacán az elektromos járművek teszik ki az autóeladások 50 százalékát. Ezt a célt azonban már az idén eléri.
A szerző a Makronóm újságírója.
Évtizedeket ver Kína a globális elektromosautó-piacon a versenytársakra, de saját magát is újra és újra legyőzi a zöldenergiás versenyben. Az előrejelzések alapján a kínai elektromos járművek értékesítése 20 százalékkal nő 2025-ben, ami értelmezhetetlenné teszi a nemzetközi prognózisokat és elemzői jóslatokat. Az eladások ilyen mértékű ugrása Peking saját számításait is áthúzta: a belföldi elektromos járművek értékesítése (beleértve a tisztán elektromosok mellett a hibrideket is) 2025-re 12 millió autóra nő, ami több mint kétszerese lenne a 2022-ben eladott 5,9 milliónak. Mint arra a Financial Times rámutat, így
Peking öt évvel ezelőtt kitűzött célja, amely szerint 2035-re az elektromos járművek adják az autóeladások 50 százalékát, tíz évvel a tervezett időpont előtt teljesül.
Ezzel párhuzamosan és törvényszerűen a hagyományos meghajtású autók értékesítése több mint 10 százalékkal, 11 millió alá fog zuhanni, ami viszont már 30 százalékos esés a 2022-es 14,8 millióhoz képest.
Európában és az Egyesült Államokban az elektromos járművek eladása az elmúlt évben eleve belassult az új autóipari technológiáktól való hagyományos félelem, az állami támogatási rendszerek káosza, valamint a Kínából érkező elektromosok elleni intézkedések miatt. Ezzel azonban még nagyobb lehetőséget biztosított Pekingnek, hogy már az idén az elektromos piac császárává koronázza magát úgy, hogy egyetlen ország se érhessen még a nyomába sem.
Ezt is ajánljuk a témában
A Szeged mellett épülő BYD-gyár lesz a kínai gigász legfontosabb helyőrsége abban a küzdelemben, amelynek a végkimenetele eldönti, ki lesz Európában a legnagyobb gyártó.
A kínai és az azon kívüli autópiaci adatok közötti üvöltő különbség negatív hatásait már most is érzik a gyártók, a fájdalmuk azonban az elkövetkezendő tíz évben csak fokozódni fog. A német autóiparra a kínai elektromosok totális hatalomátvétele újabb csapást fog mérni: azon gyáraik, amelyeket a nagy kereslet reményében Kínában építettek fel, és a belső égésűek iránti igényeket voltak hivatottak több tízmilliós darabszámban kielégíteni, záros határidőn belül gyakorlatilag piac nélkül maradnak. A külföldi márkák értékesítése már a tavalyi évben rekordalacsony szintre, 37 százalékra esett vissza – a drasztikus zuhanást jól érzékelteti, hogy ez a mutató 2020-ban még 64 százalékos volt. Az eleve vesztes versenyre ki-ki a maga módján reagál. Vannak olyan gyártók (mint a GM), amelyek eleve csökkentik a kínai kiadásaikat az ottani vállalataik struktúraátalakításával, de olyanok is (Nissan és Honda), amelyek nem kis döbbenetet okozva egyesüléssel vennék fel a harcot a kínai vállalatokkal.
A kiélezett küzdelem természetesen a kínai gyártók között is zajlik. Kimenetele annak is véres és kegyetlen lesz. A belső rivalizálásban a több száz vállalatból mindössze néhány tucat marad majd életben, amelyek egyszerűen felzabálják vagy kivégzik a kisebbeket a minél nagyobb piaci részesedés érdekében. Ez a távolabbi jövőre nézve ideiglenes piaci lassulást is eredményezhet a modellkínálat és a szoros verseny csökkenése, illetve az árháború elcsendesedése miatt. A hangsúly azonban az ideiglenes kifejezésen van: a kínai elektromos egyeduralmat még akkor sem fenyegeti semmilyen veszély, ha kis időre a belső leszámolások miatt saját maga gyengíti meg a piacát.
***
Kapcsolódó:
Fotó: MTI/EPA/Rungrodzs Jongrit
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.